tisdag 8 juni 2010

Imorgon onsdag är sista dag för synpunkter!

Imorgon onsdag är sista dag för att skicka in synpunkter på den reviderade planen för bygge i Sturebyhöjdens park. Vi uppmanar alla att höra av sig till stadsbyggnadskontoret. Det är dessa synpunkter som kommer att ligga till grund för det slutliga beslutet. Nedan en förslag till synpunkter, från oss i aktionsgruppen.

Till UTKAST
Stockholm Stadsbyggnadsnämnd
Registraturen, Box 8314
104 20 Stockholm



2010-06-06


KOMMENTAR TILL REVIDERAT FÖRSLAG TILL DETALJPLAN
Gällande detaljplan för del av Stureby 1:1, invid Kv Björkfaneret
I stadsdelen Stureby i Stockholm
S-Dp 2009-05810-54


Stadsbyggnadskontoret har efter samrådsredogörelsen reviderat förslaget till detaljplan för del av Stureby 1:1, invid Kv Björkfanerat. Det nya förslaget går i korthet ut på att banta ner det planerade bygget från 24 lägenheter till 15. Fastigheten blir fortfarande på fyra våningar, mot omgivningens tre. Även p-garaget behålls om än med ett reducerat antal om 14 platser.

Även om nu förslaget är nedbantat så hävdar vi att denna lilla skogspark, omgiven av två stora trafikleder (Huddingeleden och Örbyleden) inte tål ett sådant bygge. Många av de argument som vi tidigare anfört gäller även mot det nya förslaget. Det är fortfarande frågan om ett fyravånings¬hus med ett tillföljande parkeringsgarage i liten park med mycket högt skyddsvärde. Även med detta förslag kommer parken att byggas in, ”privatiseras” och bli en bakgård för de närmast boende. Bland annat så kommer den platåhöjd i parken som befinner sig precis mitt¬emot det tilltänkta fyra våningshuset i praktiken inte vara tillgängligt för allmänheten, då insynen/ utsikten/närheten från balkongerna bli påtaglig mot denna höjd. Idag är det bland annat flera dagis¬grupper som använder denna del av Sturebyhöjden för utelekar och rastplats.

Trafikmiljön med en smal och idag redan hårt trafikerad förortsgata (Sågverksgatan) blir än mer belastad med ytterligare 15 bilar i trafik och i en miljö där många barn vistas i. Noteras bör även att en busslinje går utmed gatan. Barnperspektivet menar vi måste få en stor betydelse, inte minst då många förskolor och fritids finns i anslutning till parken och redan idag nyttjar parken. De omfattande sprängningar och schaktningar som måste till för att genomföra bygget riskerar att för¬orsaka skador på näraliggande bebyggelse men även permanenta skador på rotsystem på trän som är tänkta att bevaras.

Genomförs detta parkbygge så blir det på bekostnad av den lokala opinion som nu har bildats, och vars röst uttryckts i ett upprop i december med nästan 400 undertecknare. Denna opinion börjar nu bli medveten om att framtida byggplaner i närmiljön bör präglas av en helhetssyn och genomföras i dialog med medborgare och andra berörda i närmiljön.

Vi anser inte att det är ekonomiskt förvar¬bart att genomföra bygget. Det riskerar att bli ett politiskt prestigebygge där helhetssynen på närmiljön offras, samtidigt som man går emot en opinion av boende och andra berörda. En opinion som kan bli till en positiv resurs då den framtida närmiljön ut med Huddingevägen skall utvecklas.

En liten park med högt kulturhistoriskt värde
Flera av fastigheterna runt Sturebyhöjden har under det gångna året av Stadsantikvarien blivit kultur¬historiskt klassificerade motsvarande den näst högsta klassen, grönt. Det innebär att bebyggelsen runt Sturebyhöjden bedöms som särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt. I denna bedömning citerar vi följande
”Vid Sturebyhöjden i Västra Stureby finns ett samlat område med flerbostadshus från 1940-talet. Bebyggelsen är finkänsligt placerad i terrängen med stor hänsyn tagen till naturlig vegetation. Ett särskilt viktigt inslag är den utsparade skogsklädda kullen i områdets mitt. Sturebyhöjden utgör ett enhetligt, välbevarat och tidstypiskt bostadsområde med stora upplevelsemässiga och miljöskapande värden”.

Att bebygga på Sturebyhöjden är att göra ett påtagligt ingrepp på denna kulturhistoriska miljö, en miljö som aldrig kommer att kunna återställas.

En liten park som behövs för framtida behov
Vi kan konstatera att behovet av grönområden och parker kommer att öka i framtiden, inte minska. Dels för att fler bostäder byggs och med detta följer ett ökat behov av barnomsorg. Dessutom håller en ny ung generation flytta in i Sturebys i befintliga bostadsbestånd, vilket kommer att spä på det framtida behovet av barnomsorg men även av grönområden i närmiljön.

Alternativet - Huddingevägen som utgångspunkt
Vi noterar att Hyresgästföreningen Sydost i sitt remissvar, liksom tidigare Stadsdelsnämnden, föreslår en annan plats än det nu föreslagna bygget på Sturebyhöjden.

Vi konstaterar att det sökts och beviljats markanvisning för 100 hyreslägenheter i samband med att kraftledningen grävs ner utmed Huddingevägen, mellan Östberga och Stureby i anslutning till kv Tjärtunnan. Vi menar att i denna plan skulle en fastighet på 15 lägenheter ytterligare passa in, motsvarande den fastighet som nu föreslås på Sturebyhöjden. Man kan även tänka sig, att lägga till en våning på de fyra byggkroppar som nu JM fått markanvisning för. Samtidigt som Veidekke beviljas markanvisning på annat håll i staden. Denna idé kommer från en av de ledamöter i Stadsbyggnadsnämnden som vi redan träffat, en idé som vi anser vara genomförbar i det här fallet.

Som vi påpekat i tidigare svar så har Exploateringskontoret i ansökan till markanvisningen av nya bostäder utmed Huddingevägen pekat ut Sturebyhöjden som ett lekområde för en växande framtida barnaskara.

En vision – utifrån en helhetssyn som förutsätter en intakt Sturebyhöjd
Vi konstaterar att behovet av bostäder i Stockholms förorter kommer att vara en ständigt växande och en svår utmaning för kommunens politiker och tjänstemän framöver. Men det är även en utmaning för dess medborgare – nuvarande och framtida. Utan dialog med medborgarna och att planeringen präglas av helhetssyn och långsiktighet så bygger man in konflikter med andra behov som följer med ökat bostadsbyggande. Det gäller inte bara behovet av grönområden och parker utan även av drägliga trafikmiljöer, barnomsorg, offentliga mötesplatser, handel och samhällsservice. Även detta måste finnas i närmiljön och i vardagen där man bor. Det skall inte kräva långa trans¬porter, mycket tid och bil för att få tillgång till allt detta i ett miljöinriktat samhälle. Minst en fjärde¬del av hushållen i Stockholm har inte tillgång till bil. Ytterst är det en demokratifråga – och demokrati startar och utvecklas i närmiljön.

I den översiktsplan som Stockholm stad beslutat om under våren 2010 så visas ett socialt index över söderort i början av 2000-talet, där det tydligt framgår att ett av de mest segregerade områdena i södra Stockholm är det mellan Stureby och Östberga. Vi citerar vidare i översiktsplanen;

”För att öka den sociala integrationen är det angeläget att fler gemensamma mötes¬platser utvecklas i framtiden, där människor med olika bakgrund på ett naturligt sätt kan se och möta varandra” (s.17)

Trafikleder som Huddingevägen är ett säkert sätt att segregera områden och skilja människor från varandra. Att däcka över ett ingenmansland som Huddingevägen runt bron vid Tussmöte¬vägen för bostadsbyggande tror vi på lång sikt är ofrånkomligt, men även önskvärt för att minska den sociala segregeringen och för miljöns skull.

Med bron vid Tussmötevägen över Huddingevägen som strategisk utgångspunkt så skulle man kunna förbereda för en stegvis överdäckning. Innan alltför många bostäder börjar fastställas i detaljplaner utmed Huddingevägen bör man först planera för en mötesplats där Östebergabor och Sturebybor på ett naturligt sätt kan möta varandra. Runt eller i anslutning till bron borde man kunna bygga för samhällsservice/handel, samlings- och kulturlokaler och barnomsorg. Här borde öppnas för kreativa lösningar. Och med detta som utgångspunkt planera för bostäder, förtätning och drägliga trafik¬miljöer utmed Huddingevägen. Vi konstaterar att det idag råder mycket stor brist på allt detta i såväl Östberga som i Stureby.

Vi inser att det kan ta lång tid innan en ordentlig överdäckning av Huddingevägen är ekonomiskt försvarbar. Samtidigt har en ledamot i Stadsbyggnadsnämnden som träffat oss pekat på inter¬nationella exempel där man effektivt kan få ned bullernivåer utmed hårt belastade trafikleder utan att dessa behöver överdäckas. Dessa bullerdämpande anordningar skulle göra det möjligt att bygga närmare Huddingevägen, men även göra det möjligt att helt däcka över trafikleden när det i framtiden är ekonomiskt försvarbart.

Denna förtätning och växande befolkning utmed Huddingevägen förutsätter dock att parker och grön¬områden som Stamparken i Östberga och Sturebyhöjden i Stureby förblir intakta. Dom behövs mer än någonsin i den framtida närmiljön utmed Huddingevägen.

Flera ledamöter i Stadsbyggnadsnämnden har redan besökt oss. Och vi uppmanar andra ledamöter att träffa oss, göra ett besök, och bilda sig en egen uppfattning av miljön innan beslut tas. Även ledamöter i Exploraterings¬nämnden är välkomna.

Vi önskar naturligtvis att Stadsbyggnadsnämnden avslår det aktuella förslaget till att bygga på Sturebyhöjden och att det bör sökas en annan plats för att tillgodose detta behov av 15 lägenheter. Vi önskar vidare att detta beslut blir utgångspunkt för en konstruktiv dialog mellan berörda politiker, tjänstemän och medborgare inför den framtida planeringen utmed Huddingevägen, mellan Stureby och Östberga..

I övrigt hänvisar vi till vårt Sakägarframställan (2009-12-08) samt vår Kommentar till Samrådsredogörelsen (2010-04-14).

Med bästa hälsningar

För Sturebyhöjdens Vänner
Mats Deland, 070 – 253 28 09, kontaktperson
Anna De Groat, 070 – 217 21 63, kontaktperson
Lars Gillegård, 0733 – 726 356, kontaktperson
Ewa Anespång, 0730 – 79 08 25
Mats Bergström, 0730 – 861 043
Anna Hjelmstedt, 073 – 622 37 72
Peter Almqvist, 070 – 962 39 88
Helena Nilsdotter, 070 – 939 49 13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar